Przedsiębiorca ma prawo zawiesić swoją działalność, czyli zrobić przerwę w jej prowadzeniu w określonym czasie i w odpowiednich warunkach.
Najważniejsze informacje:
- Działalność gospodarczą wpisaną do CEIDG można zawiesić pod warunkiem, że firma nie zatrudnia pracowników.
- Najważniejsza korzyść w okresie zawieszenia to brak konieczności opłacania składek ZUS i podatków dochodowych – za okres zawieszenia nie wpłacasz zaliczek, ryczałtu czy karty podatkowej.
- W trakcie zawieszenia nie możesz prowadzić działalności i osiągać z tego tytułu bieżących przychodów.
- Zawieszenie działalności przedsiębiorcy wpisanego do CEIDG nie może wynosić krócej niż 30 dni natomiast zawieszenie działalności przedsiębiorcy znajdującego się w KRS może potrwać od 30 dni do 24 miesięcy.
Kiedy można zawiesić działalność?
Swoją działalność możesz zawiesić:
- z dowolnego powodu, np. jeśli masz problemy z prowadzeniem firmy, nie posiadasz wystarczających dochodów, czy zastanawiasz się nad przejściem na umowę o pracę
- działalność możesz zawiesić dowolną ilość razy
Jak zawiesić działalność?
Działalność jednoosobowa:
Musisz poinformować CEIDG o zawieszeniu działalności.
Ta informacja zostanie przekazana przez CEIDG do ZUS lub KRUS, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oraz do Głównego Urzędu Statystycznego (GUS).
Zawieszenia działalności jednoosobowej nie zgłaszasz do ZUS. Wystarczy, że zgłosisz je do CEIDG.
Spółka cywilna:
- najpierw zgłaszasz zawieszenie do GUS, do rejestru REGON, nie później niż 7 dni od dnia zawieszenia spółki cywilnej
- następnie zgłaszasz zawieszenie do urzędu skarbowego na formularzu NIP-2, nie później niż 7 dni od dnia zawieszenia spółki cywilnej
- w CEIDG potwierdzasz zawieszenie: zgłaszasz je dopiero po dopełnieniu formalności w GUS i w urzędzie skarbowym oraz po faktycznej dacie zawieszenia spółki cywilnej.
Pamiętaj! Zawieszenia spółki cywilnej, aby było skuteczne, muszą dokonać wszyscy wspólnicy.
Co z księgowością?
Jeżeli przed zawieszeniem działalności prowadzisz księgowość, to zawieszenie nie zwalania z tego obowiązku. W zależności od tego, czy prowadzisz księgowość uproszczoną (podatkową księgę przychodów i rozchodów), pełną księgowość lub czy rozliczasz się ryczałtem twoje obowiązki będą nieco inne.
W czasie zawieszenia działalności gospodarczej nie można dokonywać odpisów amortyzacyjnych.
I należy pamiętać, że zawieszenie działalności gospodarczej nie spowoduje zwolnienia przedsiębiorcy z konieczności złożenia zeznania rocznego PIT.
Jak wygląda sprawa kosztów przy zawieszeniu działalności?
W czasie, kiedy firma znajduje się w stanie zawieszenia, właściciel może podejmować działania związane z zobowiązaniami zaczętymi, gdy funkcjonowała ona w normalnym trybie. Należą do nich, m.in. uiszczanie: rat leasingowych, odsetek za prowadzenie rachunku bankowego, opłat za utrzymanie serwisu internetowego, opłat za inne media, opłat za najem biura, a także za utrzymanie numerów firmowych.
W okresie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca może uzyskiwać koszty podatkowe, które mają na celu zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.
Należy jednak pamiętać, że w razie kontroli organów skarbowych, trzeba uzasadnić powody uzyskiwanych w trakcie zawieszenia wydatków, a przede wszystkim ich powiązanie z normalną działalnością firmy.