Zakładanie jednoosobowej działalności gospodarczej to nie lada wyzwanie. Już na początku przedsiębiorca musi wykazać się wiedzą z zakresu opodatkowania, ważnych dokumentów związanych z prowadzeniem firmy, finansowania, jak i tworzenia zaplecza dla własnej firmy.
O tym jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą, jakie są plusy i minusy posiadania własnej firmy oraz co jest potrzebne do otworzenia działalności dowiecie się z tego artykułu.
Jakie zalety oraz wady ma działalność jednoosobowa?
Jednoosobowa działalność gospodarcza jest najprostszą formą prowadzenia własnego przedsiębiorstwa, jej rejestracja w CEIDG jest darmowa. Można ją zarejestrować przez internet – wymóg posiadania konta ePUAP, albo w urzędzie gminy lub miasta. Forma jednoosobowej działalności gospodarczej nie wymaga tworzenia kapitału na start przedsiębiorstwa.
Zalety:
- brak kosztów założenia działalności gospodarczej,
- brak wymogów tworzenia kapitału przedsiębiorstwa,
- elastyczność w otwieraniu, zawieszaniu i likwidacji działalności gospodarczej,
- niskie koszty obsługi księgowego
Wady:
- odpowiedzialność całym majątkiem za zobowiązania,
- obowiązek odprowadzania składek na ubezpieczenia do ZUS
Jak założyć swoją działalność?
Każda działalność musi być zarejestrowana. Niezależnie od tego, czy potencjalny przedsiębiorca zajmuje się sprzedażą, wykonuje projekty graficzne, czy prowadzi pensjonat. Jeżeli te czynności dają stały przychód, powinien je zalegalizować.
Chcąc założyć jednoosobową działalność gospodarczą, należy wypełnić formularz CEIDG-1 na stronie ministerstwa lub e-PUAP . W zależności od tego, ile ma się czasu i gdzie aktualnie się znajduje, przyszły przedsiębiorca ma cztery opcje na złożenie wniosku:
- osobiście, w urzędzie miasta lub gminy,
- listem poleconym (poświadczonym notarialnie),
- elektronicznie, z użyciem bezpiecznego podpisu kwalifikowanego,
- elektronicznie, bez użycia bezpiecznego podpisu kwalifikowanego – e-PUAP.
Kiedy pomyślnie przejdzie się przez rejestrację działalności gospodarczej, kolejnymi ważnymi formalnościami są: zdobycie Numeru Regon oraz Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP).
NIP jest niezbędny do celów podatkowych – na przykład przy podatku od towarów czy usług (w przypadku płatnika VAT).
Z kolei numer REGON to podstawa w kontaktach z urzędem skarbowym czy Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.
Zgłoszenie do ZUS-u
Zgłoszenie działalności gospodarczej na druku CEIDG-1 jest jednocześnie wnioskiem o rejestrację przedsiębiorcy jako płatnika składek do ZUS. Przedsiębiorca ma 7 dni od daty rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, aby zgłosić siebie do ubezpieczeń. Do tego celu służy druk ZUS ZUA (ubezpieczenie społeczne i zdrowotne) lub ZUS ZZA (tylko składka zdrowotna). Składki ZUS opłaca się do 20. dnia każdego miesiąca.
Ulga na start
Ulga na start jest dla przedsiębiorców, którzy po raz pierwszy prowadzą działalność gospodarczą lub rozpoczynają ją po raz kolejny po 5 latach od zawieszenia lub zamknięcia poprzedniej działalności.
Firmy, które dopiero zaczynają działalność gospodarczą, mogą skorzystać z Ulgi na start i obniżyć w ten sposób swoje koszty. W okresie korzystania z Ulgi na start przedsiębiorcy nie podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Ulga zwalnia przez sześć pełnych miesięcy od rozpoczęcia działalności z płacenia składek:
- na ubezpieczenia społeczne, czyli ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe
- na Fundusz Pracy
- na Fundusz Solidarnościowy.
Ulga na start nie dotyczy ubezpieczenia zdrowotnego. To oznacza, że masz obowiązek zarejestrować się do ubezpieczenia zdrowotnego i opłacać co miesiąc składkę zdrowotną.
Chcesz skorzystać z pomocy specjalistów?
Potrzebujesz pomocy przy zakładaniu firmy i chciałbyś dowiedzieć się z jakich ulg i dotacji możesz skorzystać? Napisz do nas, a pomożemy Ci w procesie rejestracji działalności oraz zajmiemy się księgowością w Twojej firmie.
Tel:. 509 121 636
e-mail: biuro@chabinka.pl
Lub skontaktuj się z nami na Facebooku: https://www.facebook.com/biuro.rachunkowe.chabinka/